Kościół św. Anny

Kościół św. Anny

Kościół kolegiacki św. Anny to główna świątynia położona na terenie Dzielnicy Uniwersyteckiej, kościół uniwersytecki.

Pierwszy, gotycki kościół który znajdowała się na tym miejscu spłonął w 1407 roku, odbudował go Władysław Jagiełło., natomiast na przełomie XVII i XVIII wieku zbudowana kolejną świątynię, tym razem typowo barokową, według projektu holenderskiego architekta Tylmana z Gameren (który wzorował się na rzymskim kościele S. Andrea della Valle). Kościół św. Anny zwany bywa najpiękniejszą barokową świątynią w Polsce. Całe wnętrz utrzymane jest w jednym stylu, tak więc możemy podziwiać pełnię koncepcji artystycznej. Autorem przepięknych stiuków zdobiących m.in sklepienie nawy głównej i tzw. naw bocznych (choć w istocie nie są to prawdziwe nawy) jest słynny Baltazar Fontana. W ołtarzu głównym widzimy św. Annę Samotrzeć, w towarzystwie swojej córki Marii oraz Dzieciątka Jezus.

Kościół świetej Anny w Krakowie | Zwiedzanie Krakowa | Atrakcje Krakowa | Przewodnik po KrakowieWażnym elementem kościoła jest też mauzoleum św. Jana z Kęt – jednego ze świętych, których szczególna mnogość w wieku XV sprawiła, że wiek ten nazywany jest szczęśliwym wiekiem Krakowa.  Św. Jan jest także patronem studentów i uniwersytetu, był ego profesorem, zasłynął też ze swojej dobroci i miłosierdzia, na który to temat przetrwały do naszych czasów liczne legendy. Jego trumna podtrzymywana jest przez 4 alegoryczne postacie wyobrażające 4 wydziały uniwersyteckie, natomiast flankują ją 4 smukłe kolumny – każda z nich zwieńczona figurą innego św. Jana.

Warto też wiedzieć, że w kościele św. Anny znajduje się okazałe epitafium Mikołaja Kopernika. Kiedy powstawało, jego dzieła ciągle znajdowały się na Indeksie Ksiąg Zakazanych, tak więc włodarze kolegiaty wykazali się sporą odwagą decydując się na umieszczenie w niej owego obiektu.

Radzimy tez zwrócić uwagę na wyraziste przykłady baroku iluzjonistycznego. Otóż przy filarach nawy głównej znajdują się „posągi” Apostołów, które tak naprawdę są malowidłami na imitującymi rzeźby. Bardziej zwodnicze są pionowe rowki w tychże filarach, które tworzą przekonywujące wrażenie głębi, jednak i one są tylko namalowane. Taki rodzaj zdobienia kościoła był powszechny.